Havsplaneringen tar sig an utmaningen med den gröna omställningen

Att uppfylla målen i den europeiska gröna given genom havsplanering var kärnan i MSP-GREEN-projektet, som avslutades i oktober. Projektet analyserade hur den teman från den europeiska gröna given hade behandlats i havsplaneringens första runda, identifierade värdefulla metoder som stödjer havsplaneringens mål och utvecklade nya åtgärder för att stödja målen. Utvärderingen, tillsammans med intressenter, av det kommersiella fiskets anpassning till klimatförändringarna och införandet av marina mångbruk i planeringstabellen var viktiga inslag i den andra planeringsrundan.   

Den europeiska veckan för havsplanering firades i Marseille i Frankrike den 22-24 oktober 2024, där den första dagen ägnades åt att fira 10 år av havsplanering, följt av ett tvådagars slutseminarium som anordnades gemensamt av projekten MSP-GREEN och MSP-REGINA. Under de senaste två åren har den finska samordningsgruppen för havsplanering varit involverad i MSP-GREEN-projektet (2022-2024), som fokuserade på att identifiera sätt för havsplanering att bidra till de marina målen i den europeiska gröna given. Det arbete som utfördes i detta projekt gav värdefulla verktyg för uppdateringen av den finska havsplanen. Vid det avslutande seminariet presenterades rekommendationer som särskilt riktade sig till havsplanerare och experter för att främja integreringen av målen i den gröna utvecklingsagendan i havsplaneringen.  

Under den tredje dagen fokuserade REGINA-MSP-projektet på att utveckla regionernas roll i havsplaneringen. Till skillnad från i Finland utvecklas havsplaneringen på nationell nivå i de flesta europeiska länder. I Finland är det kustlandskapsförbunden som ansvarar för havsplaneringen, och därför skiljer sig perspektivet från de andra länderna som deltog i projektet (Irland, Frankrike, Spanien, Italien och Grekland). Kunskap om regionernas särdrag och ett närmare engagemang från regionala intressenter är fördelar med planering på regional nivå.  

Under paneldiskussionen om REGINA-MSP lyfte Mari Pohja-Mykrä fram exempel på arbetet med havsplanering i Finland. Det är ovanligt i Europa att kustlandskaksförbunden fungerar som den myndighet som ansvarar för havsplaneringen.

Ett årtionde av havsplanering i Europa   

EU:s havsplaneringsdirektiv trädde i kraft 2014 och är bindande för alla EU:s medlemsstater. Tio år senare har medlemsstaterna, med bara några få undantag, befintliga havsplaner. Finlands havsplan 2030 trädde i kraft i december 2020 och håller för närvarande på att uppdateras. Den uppdaterade planen ska enligt planerna träda i kraft 2027. 

Vid firandet av direktivets 10-årsjubileum uppmärksammades den marina havsplaneringens resa från dess början till i dag. Trots goda resultat finns det fortfarande utrymme för förbättringar. Intressenternas engagemang och det internationella samarbetet lyftes fram som särskilda områden som kan förbättras. Betydelsen av gränsöverskridande samarbete är ännu större med tanke på gemensamma utmaningar som klimatförändringar. Dessutom kräver naturskydd och en föränderlig miljö att havsplaneringen ständigt anpassas till nya behov och utmaningar.   

Finlands havsplanering representerad på Europeiska havsplaneringsveckan (från vänster: Vesa Arki, koordineringen av havsplaneringen, Maaret Stenström, miljöministeriet, Christine Bonn, Österbottens förbund, Heikki Saarento, Egentliga Finlands förbund samt Mari Pohja-Mykrä och Laura Pietilä, koordineringen av havsplaneringen).

MSP-GREEN på väg mot en mer hållbar användning av havsområdet  

När MSP-GREEN avslutas i oktober 2024 är det ett bra tillfälle att reflektera över de lärdomar som dragits och nästa steg. ”Vår roll som koordinator för den nationella havsplaneringen har gett oss ett utmärkt tillfälle att tillämpa projektets lärdomar direkt på den nationella havsplaneringsprocessen. Man kan utan tvekan säga att projektet har haft en betydande inverkan på hur målen i EU:s gröna giv hanteras i uppdateringen av havsplanen”, säger Vesa Arki, projektplanerare för MSP-GREEN-projektet. ”Genom granskningen av Finlands havsplan 2030 och genom att dela med oss av erfarenheter från hela Europa fick vi en förståelse för vår nuvarande situation. Dessutom har de sju centrala havsrelaterade teman i den gröna given som identifierats i projektet visat sig vara ett användbart ramverk för att närma sig ämnet i havsplaneringen”, fortsätter Arki. 

De sju teman som projektet har identifierat är begränsning av klimatförändringarna, anpassning till klimatförändringarna, bevarande och återställande av havsnaturen, hållbar livsmedelsproduktion i havet, nollföroreningar, blå cirkulär ekonomi och en rättvis grön omställning. Vissa av dessa teman är direkt kopplade till havsplanering, medan andra kan påverkas mer indirekt.  

Projektets rekommendationer och en sammanfattning av de viktigaste rekommendationerna för Östersjöregionen kommer att publiceras på projektets webbplats i början av året. ”Det är viktigt att det goda arbete som gjorts i projektet fortsätter i den andra omgången av havsplaneringen, där den europeiska gröna given är ett av de övergripande temana. Detta tema valdes också som tema för de första MSP-dagarna i november”, säger Arki.

De viktigaste resultaten av MSP-GREEN-projektet ur den finska havsplaneringens perspektiv och de nyheter som publicerats som en del av projektet finns på EU-projektsidan. Du kan läsa mer om projektets resultat på www.mspgreen.eu.

REGINA-MSP (2022-2024) är ett systerprojekt till MSP-GREEN, som syftar till att stärka lokala och regionala aktörers engagemang i utvecklingen och genomförandet av havsplanering på nationell nivå.   

MSP-GREEN-projektet finansieras av Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden. Projektet kommer att pågå från november 2022 till oktober 2024.  

Twitter: @MSPGREEN22 & LinkedIn: MSP – GREEN