Bekanta dig med teamet som koordinerar det finska havsplaneringssamarbetet och dess verksamhet
Havsplaneringssamarbetet mellan kustlandskapsförbunden och samarbetet mellan maritima sektorer, experter och myndigheter utförs av ett team bestående av några få personer, allmänt känt som MSP-samarbetets koordination. Teamet tar med sig havsplaneringsfrågorna till planeringsbordet och organiserar möten mellan planerare och intressenter för att definiera den framtida hållbara användningen av havsområdet. Höjdpunkten i arbetet blir möjligheten att spela en viktig roll i utarbetandet av en havsplan för hela havsområdet.
Samordningen av havsplaneringssamarbetet sker mellan koordinatorn, planeraren och projektplanerarna för internationella havsplaneringsprojekt. Administrativt är enheten baserad i Egentliga Finlands förbund, men teamet arbetar för alla åtta kustlandskapsförbund. MSP-samarbetets koordination finansieras av det nationella EHFVF-programmet.
En unik utsiktspunkt i ett utmanande landskap
Havsplaneringen har en bredare geografisk och tematisk omfattning än något annat planeringssamarbete för markanvändning i Finland. Styrkorna och utmaningarna med havsplaneringen varierar från region till region. ”Att hitta en gemensam vision för hållbar användning av havsområdet som tar hänsyn till regionala och till och med lokala särdrag kräver långsiktig samordning av samarbetet inte bara mellan planerare utan också mellan de marina sektorerna”, säger Mari Pohja-Mykrä, koordinator för havsplaneringssamarbetet, som har sin hand i alla nätverk och teman som rör havsplanering.
Vesa Arki, projektplanerare, har varit ansvarig för MSP-GREEN-projektet mellan europeiska marina regioner, som har identifierat sätt på vilka havsplanering kan stödja den europeiska gröna given. ”Jag gillar möjligheten att titta på komplexa miljö- och naturresursutmaningar där de lösningar som hittas har en verklig inverkan på naturens och människors välbefinnande. En extra krydda i arbetet är att det sällan finns några absolut rätta svar på frågor, utan att lösningarna snarare bygger på individers och samhällens erfarenheter och på samhällets värderingar. I samband med den europeiska agendan för grön utveckling vill jag betona vikten av rättvisa och inkludering i den gröna omställningen, vilket till exempel lyfts fram genom vårt arbete med fiske.”
Roosa Mikkola, projektplanerare, är ansvarig för Baltic Sea2Land-projektet i Östersjöregionen. Enligt Roosa kombinerar arbetet många saker som hon gillar: ”substans, internationella aspekter och att vara up-to-date”. Projektet kommer att stärka flernivåstyrningen av havsplanering och kustområden, med pilotprojekt som tittar på frågor som samordning av vandrande fisk och havsbaserad vindkraft samt integrering av det blågröna nätverket i havsplaneringen.
Laura Pietilä, projektplanerare, har redan varit involverad i flera projekt, som ansvarig för eMSP NBSR-projektet mellan Östersjön och Nordsjön och involverad i projekten MSP-GREEN och Baltic Sea2Land. ”Det som fascinerar mig mest med det här arbetet är hur de många olika utmaningar som samhället står inför flätas samman i havsplaneringen. Teman sträcker sig från försörjningstrygghet till marint naturskydd och social rättvisa – det är intressant och man lär sig ständigt nya saker”, säger Pietilä. Laura har haft ett särskilt ansvar för det övergripande temat för den nuvarande planeringscykeln, maritimt flerbruk.
Det senaste tillskottet till teamet är Timo Rantanen, som är planerare för havsplaneringssamarbetet. ”Havsplaneringen är rumslig och holistisk till sin natur, och samarbetet inom havsplaneringen måste också ta hänsyn till de olika parter och perspektiv som är involverade. Kombinationen verkar utmanande, men när det gäller tillvägagångssättet är det mycket lämpligt för en geograf”, säger Timo. Timo har ett särskilt ansvar för att leda samarbetet mellan havsplanerare och experter på geografisk information i kustlandskapsförbunden för att hantera data om havsplanering.
Bild. Roosa, Laura och Timo under en kvällspaus på Irland efter en workshop mellan länderna våren 2024.
Att matcha aktiviteter och behov är kärnan i arbetet
Havsplanering kräver ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt. Havsområdena är komplexa och det finns olika, ofta motstridiga intressen när det gäller användningen av havsområdena. För att uppnå en hållbar och rättvis användning av havsområden behövs ett brett spektrum av expertis från många olika discipliner. MSP-samarbetet koordineras av en humanist, två biologer och två geografer. Utöver sin sakkunskap behöver var och en av dem förhandlingsförmåga och social kompetens i allmänhet.
”De mål och värden som är förknippade med havsområdena är många och vi måste undvika att fastna i ett enda perspektiv. Därför har vikten av att överbrygga klyftorna mellan sektorer och att möta människor särskilt betonats i arbetet. Jag tror att havsplanering lär människor att lyssna”, säger Vesa.
Arbetet breddar vår förståelse för frågor som rör användningen av havsområdet och hur svårt det är att ta hänsyn till olika perspektiv på ett jämlikt sätt. Feedbacken om hur arbetet har lyckats kommer just från samarbetet. Enligt Roosa är ”det bästa med arbetet när intressenterna berömmer det utförda arbetet”, och Timo betonar vikten av ett lyckat planeringssamarbete: ”Jag har känt mig stolt, särskilt när workshopen har gått bra och i god anda och vi har gjort framsteg. Jag känner mig också särskilt nöjd när hela koordineringsgruppen för havsplanering är närvarande och samarbetet fungerar smidigt.”
Bild. Timo bekantar sig med Österbottens förbunds havsplanerare Christine och Ann I Kvarken 18.9.2024
Framtidsförhoppningar; resurser och engagemang
Koordineringen av havsplaneringssamarbetet kräver resurser. Mari främjar nationellt och internationellt projektsamarbete för att föra in stora frågor i MSP-planeringsprocessen och för att bygga nätverk. Hela teamet ser fram emot en resursstark havsplanering i framtiden, som kan bidra till god ekologisk status och socialt välbefinnande i den marina miljön och stödja samhällets anpassningsförmåga till vår tids många utmaningar och förändringar.
Havsplaneringen har en unik position när det gäller att ta ett helhetsgrepp om havsområdenas framtid. Detta arbete stöds av en stark och omfattande uppsättning data, som kommer att användas som underlag för planeringsprocessen. Att öka medvetenheten om havsplanering och utformning är i sin tur nyckeln till att säkerställa att de som arbetar med havsnatur och maritima näringar engagerar sig och implementerar det i sina respektive sektorer. Hur effektivt detta samarbete är testas för närvarande i uppdateringen av Finlands havsplan 2030, vars vision-fas kommer att genomföras genom samarbete mellan intressenter under 2025. Den nya havsplanen ska vara klar 2027.
Miljöministeriet ansvarar för den övergripande utvecklingen och styrningen av havsplaneringen samt för det mellanstatliga samarbetet. ”Planeringssamarbetet kommer att bli mer internationellt, vilket ytterligare kommer att öka effektiviteten i samarbetet med miljöministeriet. Är vi möjligen på väg mot en gemensam havsplan för Östersjön på strategisk nivå?”, funderar Mari över utvecklingen under de kommande åren.
Bild: Vesa, Mari, Laura och Roosa på European Maritime Days 2023 tillsammans med Elina från Kymmenedalens förbund, Gustav från Österbottens förbund och Heikki från Egentliga-Finlands förbund.
Hur ser det ut i praktiken att genomföra ett havsplaneringssamarbete?
Enligt teamet är samarbetet kring havsplanering meningsfullt, mångdimensionellt, utmanande, induktivt, flexibelt, snabbt och hektiskt. Resor inom landet längs kusten och internationellt, särskilt i Östersjöregionen men även i övriga Europa. Nätverkande genom workshops, luncher och utflykter. Möten på distans och lokala evenemang. Moderering och facilitering, presentationer och paneldiskussioner. Anteckningar och sammanfattande rapporter, kartpresentationer och story maps. Lära och lyssna, hantera en holistisk vision av framtiden för den maritima miljön. De mest minnesvärda stunderna är mötena.
”Vi anordnade två projektworkshops som samlade experter på havsplanering från hela Europa i Finland. Jag tycker att vi lyckades skapa en vänlig, intresserad och respektfull atmosfär vid dessa evenemang, vilket inte bara bidrog till att vi uppnådde goda resultat utan också stärkte förtroendet mellan projektpartnerna och gjorde samarbetet smidigare. Dessa möten mellan människor är också källan till de stunder av lycka som man upplever i arbetet”, säger Vesa.
Laura säger: ”En av de saker som jag minns allra bäst är när jag i våras intervjuade en yrkesfiskare i Raumo för att göra en video till vår workshop om ’ Havsplanering och naturinkluderande planering’. Det var ett roligt uppdrag, eftersom jag fick se fiskarnas arbetsmiljö och ramarna för deras verksamhet i Bottenhavet på ett konkret sätt.”
”Vi har haft ett överlag trevligt och kunnigt team som varit involverade i genomförandet av havsplaneringssamarbetet under de senaste åren. Effektivitet tar tid; det här arbetet är inget man lär sig i skolan, det är något som växer fram genom dialog med planerare och intressenter”, sammanfattar Mari.
Är du intresserad av att bli en del av teamet? Vi kommer att fortsätta att delta i internationella projekt i framtiden, och det är ett av de tillfällen då möjligheter öppnas för nya människor. Följ våra kanaler för att ta reda på mer om kommande lediga tjänster.
Bild. Från vänster till höger Vesa, Laura och Mari tillsammans med Timo och Heikki, havsplanerare från Egentliga Finlands förbund Helsinki-UAE, i Riga, Finland, efter MSP-GREEN Baltic Sea-workshopen den 17 september 2024.
P.S.: Efter att MSP-GREEN-projektet avslutades i oktober 2024, började Vesa Arki arbeta på Traficom. Teamet för MSP-samarbetet önskar Vesa all lycka i hans nya karriär!