Östersjöns samarbete inom havsplanering stöder den europeiska gröna given till havs
Havsplanerare och experter från Östersjöregionen träffades i Riga i september för att diskutera nya rekommendationer för havsplanering inom ramen för den europeiska gröna given. Relevansen och brådskan med att implementera rekommendationerna från MSP-GREEN-projektet analyserades ur ett Östersjöperspektiv, och i diskussionen mellan experterna identifierades nästa steg i implementeringen. Internationellt samarbete behövs för att hantera helhetsbilden av utvecklingen i Östersjön och för att hitta effektiva lösningar på gemensamma utmaningar.
De aktuella utmaningar som våra hav står inför kräver inte bara nationella insatser utan också ett bredare angreppssätt. I Östersjöregionen sker det internationella samarbetet om havsplanering genom HELCOM-VASAB-arbetsgrupper och gemensamma projekt. Mot bakgrund av de ambitiösa målen i den gröna given måste dialogen mellan länderna upprätthållas och utvecklas.
Nya maritima aktörer och Östersjöns känsliga ekosystem understryker behovet av en gemensam vision
De nya rekommendationerna som tagits fram av MSP-GREEN syftar till att stödja havsplaneringens kapacitet att ta hänsyn till och genomföra målen i den europeiska gröna given, där det är relevant. Europas marina regioner är olika och därför har man tagit hänsyn till hur rekommendationerna kan tillämpas i olika sammanhang. Vid en workshop i Östersjöregionen i Riga i september bedömde havsplanerare och havsexperter rekommendationernas tillämplighet, relevans och angelägenhetsgrad i våra hav. Rekommendationerna prioriterades utifrån ett Östersjöperspektiv baserat på experternas synpunkter.
Diskussionerna under workshopen lyfte fram behovet av samarbete och Östersjöbaserad planering, med fokus på en helhetssyn på havet som tar hänsyn till den marina miljön och mänskliga aktiviteter. Det behövs en gemensam vision för att skydda Östersjöns känsliga ekosystem och för att skapa en vision för en hållbar utveckling som främjar målen för grön utveckling. Länderna brottas med liknande utmaningar, t.ex. lokalisering av havsbaserad vindkraft, skydd av marina ekosystem och bevarande av traditionella maritima näringars livskraft. Ett första steg mot en gemensam vision är att förbättra samstämmigheten mellan ländernas havsplaner, men diskussionerna lyfte också fram det långsiktiga målet att utveckla en strategisk havsplan för hela Östersjön i internationellt samarbete.
”Diskussionen vid workshopen i Riga var verkligen entusiastisk, varierad och lösningsorienterad, även om ämnet återigen var minst sagt utmanande. Utmanande eftersom det var svårt att prioritera de många viktiga rekommendationerna”, kommenterade Timo Juvonen, havsplanerare vid Egentliga Finlands förbund, som deltog i workshopen i Riga.
”I vår grupp stod vikten av naturskydd i havs- och kustområden högst upp på dagordningen. Särskilt identifieringen av dessa värdeområden och sambanden mellan dem fick enhälligt stöd och blev den viktigaste rekommendationen”, sammanfattar Juvonen diskussionen i sin grupp, som fokuserade på naturfrågor. Främjandet av gränsöverskridande blågröna nätverk och nätverk för naturskydd lyftes också fram. Rekommendationerna om biologisk mångfald och skydd av ekosystem bygger på EU:s strategi för biologisk mångfald och förordningen om återställande, som är bindande för de flesta Östersjöländerna.
Marin energiproduktion är ett diskussionsämne i hela Östersjöområdet
Utvecklingen av havsbaserad vindkraft går snabbt framåt i hela Östersjön. Utmaningarna med utbyggnaden av havsbaserad energiproduktion, både när det gäller att samordna sektorernas behov och att minimera de negativa effekterna på den marina miljön, lyftes fram i diskussionen. Det begränsade marina utrymmet kräver en bättre samordning av aktiviteterna mellan sektorerna, och effekterna av en föränderlig driftsmiljö är särskilt betydande för fisket. Proaktiv och innovativ havsplanering inom fiskeindustrin är en förutsättning för att säkra en hållbar marin livsmedelsproduktion. Att identifiera och utforma värdekedjor och nätverk samt att stödja livskraftiga kustsamhällen i allmänhet ansågs också vara viktigt för att stödja fiskemiljön. Projekten MSP-GREEN och Baltic Sea2Land har arbetat nationellt i Finland med att samordna havsbaserad vindkraft och fiske under 2023 och 2024. Du kan läsa mer om arbetet här.
I en föränderlig miljö ökar också betydelsen av interaktion och deltagande i havsplaneringen, både för traditionella och nya marina intressenter. Den gröna given sätter ramarna för utvecklingen av marina områden, och detta måste kommuniceras öppet och tydligt, och havsplaneringens roll i genomförandet av agendans mål måste preciseras. Finlands havsplaneringsprocess byggs upp kring interaktion; den andra planeringsomgången, den så kallade Havsvisionsfasen, inleds i slutet av 2024, då en gemensam vision för havsområdets framtid ska byggas upp tillsammans med intressenterna.
Den finska havsplaneringens deltagande i internationella projekt kommer att ge verktyg för den nationella processen
Nya rekommendationer för att implementera den europeiska agendan gröna given i havsplaneringen riktar sig till planerare, myndigheter och beslutsfattare. Rekommendationerna har tagits fram i internationellt samarbete med representanter från olika europeiska havsområden och har under våren diskuterats i expertgrupper och vid en workshop på EU-nivå i Svendborg, Danmark. Rekommendationerna är resultatet av ett omfattande arbete som utförts inom projektet, vilket du kan läsa mer om här.
Nästa viktiga steg blir att tillämpa rekommendationerna i den finska kontexten. ”Diskussionerna vid workshopen i Riga visade hur viktigt det är med samarbete på Östersjönivå för att främja en hållbar grön omställning även i Finlands havsområden. Ett aktivt deltagande i det internationella samarbetet kommer att bidra till vår förmåga att se den övergripande effekten av planeringen på Östersjön och att anpassa oss till de nya målen”, säger Laura Pietilä, projektplanerare i MSP-GREEN-projektet.
”Rekommendationerna behöver fortfarande granskas med särskilt fokus på det finska havsplaneringsperspektivet och för att identifiera de mest relevanta utvecklingsförslagen och verktygen för vårt arbete”, fortsätter Pietilä.
Rekommendationerna är indelade i sex teman som identifierats i programmet samt övergripande styrnings- och processrekommendationer om hur målen i den gröna given kan genomföras till havs. Mer information om rekommendationerna finns på MSP-GREEN:s webbplats.
MSP-GREEN-projektet finansieras av Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden. Projektet kommer att pågå från november 2022 till oktober 2024.
Twitter: @MSPGREEN22 & LinkedIn: MSP – GREEN