Navigator-työkalu sai julkistuksensa Itämeren merialuesuunnittelufoorumissa

Baltic MSP Forum kokosi 11.-12.11.2025 viidettä kertaa Riiassa yhteen Itämeren merialuesuunnittelun asiantuntijat. Foorumi järjestetään muutaman vuoden välein ja tällä kertaa se toimi myös Interreg Baltic Sea2Land -hankkeen loppuseminaarina. Keskustelua käytiin hankkeen lopputuotoksen Navigator-työkalun lisäksi monista ajankohtaisista aiheista kokonaisturvallisuudesta rajat ylittävään meriluonnon huomioimiseen.

Viidennessä Itämeren merialuesuunnittelufoorumissa marraskuussa keskusteltiin laajasti tämänhetkisistä rajat ylittävistä suunnitteluhaasteista. Ilmastonmuutoksen vaikutukset meriympäristöön sekä rannikko- ja saaristoyhteisöihin, ekosysteemipalveluiden huomioiminen suunnittelussa ja turvallisuuskysymykset olivat näistä muutamia. Käsiteltyjen teemojen moninaisuudesta huolimatta yksi asia korostui – yhteistyötä tarvitaan. Tiedonvaihtoa maiden välillä sekä yhteisiä linjauksia ja toimintamalleja tulee kehittää. Tilaisuudessa annettiin tunnustusta jo olemassa oleville hyville yhteistyöalustoille ja korostettiin niiden ylläpitämisen tärkeyttä. Myös yhteiset hankkeet kuten Interreg Baltic Sea2Land (2023–2025) toimivat tärkeinä yhteyksiä rakentavina kanavina. 

Baltic Sea2Land –hankkeen lopputuotos Navigator-työkalu sai Riiassa virallisen julkistuksensa. Hankkeen aikana tehtyjen useiden pilottien avulla testattiin työkalua, joka tarjoaa tukea muun muassa sidosryhmätyön jäsentelyssä sekä monitasoisen hallinnon rakenteen huomioimisessa osana alueidenkäytön suunnitteluprosesseja. Loppuseminaarin sessioiden teemat heijastelivat pitkälti alueellisissa ja kansallisissa piloteissa käsiteltyjä suunnittelukysymyksiä eri partnerimaista. 

Kuvakaappaus kaikille avoimen digitaalisen työkalun etusivusta. Tutustu Navigatoriin klikkaamalla kuvaa.

 

Siniviheryhteydet tärkeä osa meriluonnon huomiointia

Siniviherverkostoteeman parissa on Suomessa työskennelty Baltic Sea2Land –hankkeen pilotissa alueellisesti Kymenlaaksossa sekä kansallisesti merialuesuunnittelun koordinaatioryhmän kesken. Keskustelua jatkettiin Riian foorumissa laajentaen tarkastelua Itämeren alueella otettuihin askeleisiin. Kokemuksia kuultiin myös naapurimaastamme Ruotsista, jossa yhteistyötä merellisten suojelualueiden valintaprosessin ja merialuesuunnittelun välillä on tiivistetty. Siniviherverkoston keskiössä on kytkeytyvyys ja luontoarvojen vaaliminen myös suojelualueiden ulkopuolella. Tarkastelutason tulisi monissa meriluontoon ja kytkeytyvyyteen liittyvissä kysymyksissä olla Itämeren kokonaisuudessa, mutta käytännössä tätä on yhä haastava toteuttaa. Teemaan liittyvät tarkastelut jatkuvat Suomessa osana merialuesuunnitteluprosessia. Hankkeen puitteissa toteutetut pilotit loivat pohjaa, josta on hyvä jatkaa tarkastelua.

Baltic Sea2Land-hankkeessa toteutetuista siniviherpiloteista kuultiin Riiassa. Kuvassa merialuesuunnittelun koordinaatioryhmän puheenjohtaja Frank Hering Kymenlaakson liitosta.

 

Yhteinen turvallisuusvisio Itämerelle 

Turvallisuuskysymysten moninaisuus, Venäjän toimintaan liittyvät epävarmuudet sekä yhä rajoittuneempi mahdollisuus tiedon avoimeen jakamiseen haastavat merellistä toimintaympäristöä. Teema on ajankohtainen ja yksi foorumin sessioista keskittyikin tähän liittyviin haasteisiin. Riiassa todettiin, että nykyisessä tilanteessa poikkileikkaava katsantokanta turvallisuuteen on merialuesuunnittelussakin tarpeen, sillä niin meriliikenne, energiantuotanto ja –siirto, kalatalous kuin rannikkoyhteisötkin ovat tärkeässä roolissa ylläpitämässä yhteiskuntamme keskeisiä toimintoja. Huomioitava kuitenkin on, että tarkastelun mittakaavatarpeet toimialoittain eriävät – meriliikenne on globaalia toimintaa ja haasteisiin kuten varjolaivastoon tarttumiseksi vaaditaan globaalin tason yhteistyötä. Toisaalta vedenalainen infrastruktuuri ja sen turvaaminen on Itämeren maiden välinen kysymys. 

Merialuesuunnittelun roolin nähtiin turvallisuusuhkiin vastaamisessa olevan ensisijaisesti toimialojen välisen keskustelun ylläpitäminen sekä toimintaympäristön muutosten ennakointi. Tulevaisuutta ajatellen pohdittiin mahdollista yhteistä koko Itämeren laajuista turvallisuuden skenaariotyöstä. Tämänkaltainen tarkastelu voisi tuoda jaettua näkemystä varautumiskeinoista poikkeustilanteissa.

 

Baltic Sea2Land -hanke tulee päätökseen

Joulukuussa 2025 päättyvän Interreg Baltic Sea2Land –hankkeen toimiin voi tutustua sivuillamme täällä ja hankkeen kotisivuilla Interreg-alustalla. 

 

Suomessa toteutettiin hankkeessa neljä pilottia: 

  • Uusiutuvan energian vesistövaikutukset valuma-alueella – fokuksessa Saaristomeri (2024) 

 

Navigator: Baltic Sea2Land Navigator 

Massive Open Online Course (MOOC): Baltic Sea2Land Navigator Course 

 

Lisää kirjoituksia