MSP-päivässä laaja katsaus Itämeren turvallisuuteen

Merialuesuunnittelun koordinaatioryhmä järjesti jälleen vuosittaisen kaikille avoimen MSP-päivän 25.11. Helsingissä. Tilaisuuden keskiössä oli tänä vuonna laajasti puhututtavat kokonaisturvallisuuden ja huoltovarmuuden teemat. Merialueille jayhteyksille keskeinen näkökanta läpileikkaa myös merialuesuunnitelman käynnissä olevaa päivityskierrosta. Tilaisuudessa korostettiin ennakoinnin ja suunnittelun tärkeää roolia jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa, huoltovarmuuden integrointia osaksi jokapäiväistä toimintaa sekä realismia suhteessa Venäjän aiheuttamiin uhkiin.

Merialueilla on keskeinen rooli Suomen huoltovarmuuden ylläpitämisessä. Valtaosa Suomen tuonnista saapuu meriteitse ja siten yhteiskuntamme jokapäiväinen toiminta on pitkälti riippuvaista meriliikenneyhteyksien turvaamisesta. Myös muilla merellisillä toimialoilla on kokonaisuudessa keskeinen rooli ja potentiaalia tukea omavaraisuuttamme. Muun muassa näihin teemoihin syvennyttiin merialuesuunnittelun koordinaatioryhmän järjestämän MSP-päivän aikana.

Merialuesuunnittelulla haastava rooli monien epävarmuuksien keskellä 

Monet nykyiseen globaaliin turvallisuustilanteeseen liittyvät epävarmuudet vaikeuttavat tulevaisuuden suunnittelua myös Itämerellä. Päivän avannut merialuesuunnittelun koordinaatioryhmän järjestämä sessio keskittyikin juuri tähän haasteeseen turvallisuusskenaarioiden kautta. Skenaariot tuotettiin aikaisemmin tänä vuonna osana merellisten toimialojen huoltovarmuus ja merialueen kokonaisturvallisuus -selvitystä. Sessiossa kuultiin skenaarioiden esittelyn yhteydessä toimialojen kommenttipuheenvuoroja kalatalouden, energia-alan ja meriliikenteen näkökulmista. 

“Oli hienoa, että saimme toimialaedustajat mukaan kommentoimaan skenaarioita ja niiden potentiaalisia vaikutuksia toimialoihin. Selvitys on meille tärkeää materiaalia päivitystyössä, mutta skenaariot toimivat myös keskustelunavauksena toimialojen suuntaan – miten merialuesuunnittelu voi tukea yhteistä merialueen turvallisuusvisiota?”, kommentoi Essi Kärpijoki, merialuesuunnitteluyhteistyön koordinaattori. 

Toimialojen edustajien puheenvuoroissa korostuivat politiikkalohkot ylittävän keskustelun tarve huoltovarmuuskysymyksissä, merenkulun kriittinen rooli koko yhteiskuntamme kannalta, kotimaisen kalatalouden rooli kriisitilanteessa sekä yhteistyön tarve Ruotsin suuntaan erityisesti energian riittävyyden osalta. 

Merialuesuunnittelun koordinaatioryhmän sessiossa kommentaattoreina toimivat Kimmo Nepola (Fingrid), Heikki Lehtinen (MMM) ja Maarit Mikkelsson (Traficom). Moderoijana Frank Hering (Kymenlaakson liitto).

Venäjä käyttää hyödykseen globaaleja virtoja 

Cowup ja WATERWAYS-hankkeiden yhteistyössä järjestämä toinen sessio syventyi Venäjän sotaan ja hybridivaikuttamiseen, ympäristöriskeihin, uusiin tapoihin hyödyntää dataa ja mallinnuksia sekä oikeudelliseen näkökulmaan merialueita koskevissa turvallisuusuhissa. Monipuolisessa sessiossa fokus oli laajalla tasolla Itämeren turvallisuustilanteessa ja sen asettamissa varautumistarpeissa. 

Tutkimuspainotteisessa sessiossa kuultiin kolme asiantuntijapuheenvuoroa ja vilkas myös yleisöä osallistava paneelikeskustelu. Session aluksi maalattiin kuva Venäjän monimuotoisista vallankäytön tavoista globaalilla kentällä; riippuvuus fossiilisista polttoaineista, vihreän siirtymän jarruttaminen, uhkakuvien luominen sekä tietoinen laillisen ja laittoman rajalla toimiminen ovat näistä muutamia. 

Tärkeänä teemana sessiossa korostui tarve yhteistyölle muiden maiden kanssa sekä yhteisille toimille turvallisuusuhkien torjumiseksi ja niihin vastaamisessa, huolimatta siitä, että normiperusteista sopimuksiin nojaavaa yhteistyötä aktiivisesti nykytilanteessa haastetaan. 

Cowup ja WATERWAYS -hankkeiden yhteissessiossa kuultiin paneelikeskustelu Venäjän aiheuttamista uhista Itämerellä.

 

Elinvoimaiset rannikkoyhteisöt tukevat resilienssiä

Merialuesuunnittelua tehdään käsi kädessä ympäristöministeriön rannikkostrategian edistämisen kanssa. Prosessien välisten synergioiden vahvistamiseksi rannikkostrategia tulee jatkossa näkymään molemmissa merialuesuunnittelun vuosittaisissa kaikille avoimissa sidosryhmätilaisuuksissa MSP-webinaarin yhteydessä kesäkuussa ja MSP-päivillä marraskuussa.  

Päivän sessioista viimeinen sukelsikin rannikkostrategian toimenpiteisiin ja rannikkoyhteisöjen rooliin kokonaisturvallisuudessa. Ympäristöministeriön vetämä sessio toimi samalla hyvien käytäntöjen foorumina toteuttaen siis yhtä strategian toimenpiteistä. Sessiossa kuultiin laaja kattaus lyhyitä esittelyitä eri rannikkoalueilla toimivilta tahoilta, jotka edistävät rannikkostrategiassa linjattuja tavoitteita kuten hyvinvoiva rannikkoluonto, energian riittävyyden turvaaminen ja poikkeustilanteisiin varautuminen. 

Merialuesuunnittelun vuorovaikutuksentäyteinen vuosi 2025 on nyt saatu päätökseen. Kiitämme lämpimästi kaikkia MSP-päivän sessioiden esiintyjiä ja järjestäjiä! 

 

Tutustu MSP-päivän esityksiin: 

Sessio 1

  • Kolme vaihtoehtoista merialueen tulevaisuusskenaariota huoltovarmuuden ja turvallisuuden näkökulmasta – Justus Joenaalto, Capful 

Sessio 2

  • Venäjän hybridiväkivalta ja Itämeri – Veli-Pekka Tynkkynen, Helsingin yliopisto 
  • Itämeren uudet uhat – oikeudellisia näkökohtia varjolaivastosta ja merenalaisen infran sabotaasista – Henrik Ringbom, Åbo Akademi 
  • Meriliikenteen ympäristöpaineet Itämerellä – Mitä meiltä jää näkemättä? – Jukka-Pekka Jalkanen, Ilmatieteen laitos 

 Sessio 3

  • Hyvinvoiva rannikkoluonto – Louise Forsblom, Syke 
  • Hyvinvoiva rannikkoyhteisö – Julia Ajanko, Saaristomeren Unesco biosfäärialue / Suomen saaret ry 
  • Energian riittävyyden turvaaminen – Leena Arpiainen, MMM 
  • Ruoan riittävyyden turvaaminen – Markus Kankainen, Luke 
  • Kestävä maankäyttö ja rakentaminen – Kaisa Leino, Kymenlaakson liitto 
  • Saavutettavuuden parantaminen – Lasse Laine, Traficom 
  • Poikkeustilanteisiin varautuminen – Anni Lippo ja Justiina Halonen, XAMK 
  • Kokonaisvaikutusten arvioinnin kehittäminen – Elisa Lähde, Aalto-yliopisto 

 

Koko päivän diat saatavilla täällä: MSP-päivä 2025 – Huoltovarmuus ja kokonaisturvallisuus 

 

Lisää kirjoituksia